Bibliotek 2.0
Taigatesene http://www.taigaforum.org/documents/Provocativestatements.pdf
er nå lest, og noen av dets spådommer for framtida har slått til.
Teknikken utvikler seg, og vi i bibliotekene må ikke bli hengende etter.
2.0 kan gjøre det lettere for oss å nå ut til brukerne; spesielt de yngre som har vaner for å gjøre informasjonshenting via internett.
Kommunikasjon mellom bibliotekene går elektronisk via nett, og
brukerne kan via bibliotekenes hjemmesider og i fellessøk i kataloger bestille medier og få det levert på "sitt" lokale bibliotek(Norgeslån) . Tjenestene "Biblioteksvar" og "Chat med en bibliotekar" samt google og kvasir kan brukes i forbindelse med referansearbeid. Disse tjenestene krever at bibliotekpersonale har kompetanse og holder seg oppdatert innen den digitale verdenen.
Opprettelse av mappa mi gir brukerne anledning til å fornye/reservere lån lånene sine. Dette var utenkelig bare få år tilbake. Mange pessimistiske spådommer (papirløse samfunn, boka blir "avlegs") har ikke slått til mht at folk stadig kjøper/leser mer , og er oppdatert på ny litteratur som aldri før...
Skal vi møte dagens, og morgendagens bibliotekbrukere må vi ikke bli sittende på gjerdet.Uansett størrelse på biblioteket har brukerne samme krav til kvalitet på tjenestene.
Hva slags 2.0 kompetanse kan brukerne forvente at bibliotekaren innehar? Eksempel på verktøy som bør inngå i en bibliotekars arbeidshverdag er oppdaterte hjemmesider, bokblogger, chatting, videosnutter etc. Godt samarbeid mellom fag- og folkebibliotekene er med på å kvalitetssikre tjenestene våre. Dialog/tilbakemelding med brukerne via hjemmesiden kan hjelpe oss til å videreutvikle og forbedre våre 2.0 tjenester (eks wiki, chatting, blogging).
For at bibliotekaren skal kunne inneha/opprettholde og bruke web 2.0 kompetanse må det først og fremst avsettes TID!
Dette kan være tid til kurs/oppdatering/inspirasjon og tid til å ajorholde web 2.0 tingene. Tid er dessverre mangelvare, og det er vanskelig å finne ting som kan nedprioriteres på et aktivt kombinasjonsbibliotek som vårt. Vi ser ikke at disse digitale muligheter vil spare oss for andre arbeidsoppgaver, så personalressursen må nok styrkes om en skal bruke web 2.0 i stor utstrekning. Hva kan bibliotekene oppnå med bruk av web 2.0?
Gjennom 2.0-tjenestene kan bibliotekene få nye brukere, mer fornøyde brukere, oppdaterte brukere...
MEN... til tross for alle digitale muligheter med f.eks bokblogger og wiki for å anmelde/anbefale bøker, må en ikke glemme at bokprat der en samles i biblioteket fortsatt er viktig.
Bibliotekets rolle som sosial møteplass og arena for opplevelse må ikke glemmes bort i vår digitaliserte hverdag...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar